Den stromů - projekt

Den stromů je svátek, jenž se po celém světě slaví od poloviny 19. století. V naší zemi mu byl přidělen dvacátý říjen. V týdenním předstihu si jej užily děti ze všech oddělení školní družiny. V pátek 12. října prezentovaly výsledky své činnosti před svými spolužáky.

Vychovatelka třetího oddělení Bc. M. Kulinová uvádí: "S dětmi jsme si vytvořili svůj vlastní strom v téměř opravdové velikosti. Učili jsme se u toho znát a poznávat listnaté stromy dle listů, které jsme si sami nasbírali venku v přírodě. Strom se velice povedl a nyní zdobí naši družinu. Děti se také mohly podílet na diskuzi, co vše víme o stromech, k čemu nám jsou užitečné, co se z nich vyrábí, jaké jsou druhy stromů a jak se mění během roku svého života. Diskuze byla velmi pestrá a živá. Závěrem projektu MD stromů se děti naučily básničku "Jak roste strom". Báseň jsme společně dramaticky ztvárnili a přitom děti měly možnost vžít se do života stromů."

Činnost ve druhém oddělení probíhala pod vedením paní vychovatelky M. Havlíčkové, která uvádí: "Děti si během celého týdne připravovaly básničky, písničky a činnosti, spojené se stromy, listy a plody. Stromy též ztvárňovaly výtvarně. Celý týden besedovaly na téma strom. Hovořily o významu, užitku, vzhledu a místech, kde se vyskytují."

Nejmladší děti z prvního oddělení se vydaly za stromy s vychovatelkou A. Holeyšovskou do blízkého okolí. Dotýkaly se jejich kmenů, větví, listů a plodů. Obejmuly jabloň, hrušeň, švestku, dub, javor, třešeň a ořech. Když hladily kmeny,  vnímaly různou strukturu kůry a viděly různá poranění i škůdce.  Přímo v ovocné zahradě ochutnaly sladká jablka, a pak si zahrály honičku "Na dřevěnou".  Posbíraly listy, které jsou  v těchto dnech pod korunami, aby si je donesly do družiny společně se skořápkami ořechů a žaludy pro další zajímavou činnost. Všem stromům věnovaly žertovný tanec s názvem "Labada pro stromečky". Ten pak naučily tancovat starší spolužáky v pátek odpoledne. Všem také ukázaly své obrázky z praktického týdenního bádání. Cílem této činnosti bylo umožnit dětem samostatné pozorování, vnímání, vytváření komplexnějšího pohledu na přírodu a přírodní jevy.

 

12. října 2012