Volitelné předměty - online přihlášky

Pro budoucí 8. ročníky - Přihlašování bude možné od pondělí 5. 5. 2025 mezi 16. a 17. hodinou.

A - Dílny (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 10

Již obsazeno: 10

Uzávěrka: 31. května 2025

V hodině dílen se žáci seznámí s opracováním dřeva, kovu, plastů. Budou vyrábět různé užitné i umělecké předměty. Naučí se používat ruční nástroje, mořit  a barvit, podle návodů sestavovat modulární stavebnice od firmy Infento.

 

A - Anglická konverzace (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 12

Již obsazeno: 12

Uzávěrka: 31. května 2025

Volitelný předmět Anglická konverzace se soustředí na rozvoj komunikativní kompetence v cizím jazyce. Jelikož jsou různé oblasti jazyka propojeny jedna s druhou, pracujeme mimo jiné i na rozšiřování slovní zásoby, rozvíjení znalostí gramatiky a poslechových dovedností.

Výuka je založena z velké části na pracovních listech, které se vždy týkají konkrétního tématu – podstatou tohoto listu bývá buďto čtení, poslech, nebo práce se slovní zásobou. Součástí každé hodiny je samozřejmě diskuse či skupinová práce, kdy jsou studenti motivováni k aktivnímu užívání cizího jazyka. Připravují se tak na chvíli, kdy bude potřeba komunikace v angličtině i mimo školní prostředí, kde už není prostor pro stydlivost a rozpaky – těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Mimo jiné se žáci mohou také seznámit s reáliemi anglicky mluvících zemí.

Předpokládanou vstupní jazykovou úrovní je přibližně A2, kdy uživatel jazyka rozumí větám a často používaným výrazům vztahujícím se k oblastem, které se ho/jí bezprostředně týkají (např. základní informace o něm/ní a jeho/její rodině, o nakupování, místopisu a zaměstnání). Dokáže komunikovat prostřednictvím jednoduchých a běžných úloh, jež vyžadují jednoduchou a přímou výměnu informací o známých a běžných skutečnostech. Uživatel jazyka umí jednoduchým způsobem popsat svou vlastní rodinu, bezprostřední okolí a záležitosti týkající se jeho/jejích nejnaléhavějších potřeb.

 

A - Environmentální výchova (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 12

Již obsazeno: 8

Uzávěrka: 31. května 2025

Na volitelném předmětu se společně budeme zabývat otázkami přírody, životního prostředí a ekologie. Předmět doplní výuku přírodopisu o praktickou výuku v laboratoři s mikroskopy a dalšími pokusy, podíváme se na blízké ekosystémy jako je zahrada školy a v terénu budeme zkoumat, jak funguje život mimo civilizaci.

Zlatým hřebem předmětu pak bude příprava na biologickou olympiádu, kde se budeme věnovat i dalším otázkám, které tato olympiáda každoročně nabízí. Společně se podíváme také na témata, která jsou v dnešní době často zmiňovaná v médiích - upcyklace nebo greenwashing. Cílem předmětu je v žácích rozvést kritické myšlení, naučit je klást si otázky a najít na ně odpovědi a porozumět vztahům v přírodě.

 

A - Cukrářská výroba (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 7

Již obsazeno: 7

Uzávěrka: 31. května 2025

Žáci si budou muset hradit suroviny, ale výrobky si budou moct brát domů/sníst na místě.
 

A - Pletení a háčkování (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 12

Již obsazeno: 4

Uzávěrka: 31. května 2025

V tomto tvořivém a prakticky zaměřeném předmětu se žáci seznámí se základy pletení a háčkování. Naučí se číst návody, pracovat s přízí, jehlicemi a háčky a zhotoví vlastní výrobky (např. šálu, čelenku nebo podložku). Výuka rozvíjí jemnou motoriku, trpělivost, pečlivost, estetické cítění i schopnost samostatně plánovat a dokončit svou práci. Předmět podporuje tvořivost a přináší radost z vlastní práce.

 

A - Finanční gramotnost (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 12

Již obsazeno: 12

Uzávěrka: 31. května 2025

Předmět rozvíjí praktické dovednosti v zacházení s penězi a pomáhá žákům lépe se orientovat ve světě financí. Žáci se naučí sestavit osobní rozpočet, pochopí principy spoření, půjček, investic i reklamací. Seznámí se s fungováním bankovních produktů, daní, pracovních výdělků a rizik finanční negramotnosti. Výuka je zaměřena na reálné situace a podporuje odpovědné rozhodování, kritické myšlení a orientaci v každodenním finančním životě.

 

B - Vaření (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 10

Již obsazeno: 10

Uzávěrka: 31. května 2025

  • vést hodiny vaření atraktivně a inovativně tak, aby byli aktivně zapojeni všichni žáci/kyně, aby docházelo k rozvoji klíčových kompetencí a současně aby připravované pokrmy byly v souladu se zásadami zdravé výživy, s důrazem na vaření ze základních přirozených potravin
  • v rámci hodin budou žáci pracovat samostatně v několika skupinách, jež budou mít různou náplň činnosti, a budou plnit zadané úkoly dle připravených pracovních listů (vypracované společně)
  • na závěr každého bloku proběhne společná degustace připravených pokrmů a prezentace výsledků práce ostatních skupin.
 

B - Čtenářský klub (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 12

Již obsazeno: 7

Uzávěrka: 31. května 2025

Předmět Čtenářský klub je předmětem rozšiřujícím výuku Českého jazyka – konkrétně se jedná o rozšíření výuky literatury. V osmém ročníku jde o doplnění literární historie od počátků literatury až po devatenácté století, které je zde stěžejním. V ročníku devátém se věnujeme průřezu 20. stoletím až s přesahem do současné literatury století 21.

Čteme s porozuměním dobové literární texty, přemýšlíme o jejich významu v rámci doby i o jejich nadčasovosti, diskutujeme a sdělujeme si své dojmy. Vytváříme však i vlastní literární počiny. Snažíme se jednotlivé texty rozklíčovat a následně interpretovat, tzn. porozumět jejich významu a záměru spolu s důležitostí role, kterou v literárním kontextu zaujímají. Místy je výuka doplněna o texty týkající se významných historických událostí a s nimi spojených dnů, které mnohdy s literaturou souvisejí víc, než by se mohlo zdát.

Taktéž zařazujeme čtení vlastních knih a jejich následnou reflexi. Čtení totiž není jen soukromou samotářskou činností, ale může se stát společenskou událostí a zážitkem. Základním předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je schopnost číst zadané literární texty a chuť s nimi pracovat do hloubky.

 

B - Konstruktivistická matematika (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 12

Již obsazeno: 8

Uzávěrka: 31. května 2025

Žáci se budou učit řešit problémy ze života, tvořivě myslet, pracovat ve skupinách a to vše s menším množstvím teorie a drilu. Ve větší míře budou manipulovat s předměty (pomůckami), využívat her. To vše by mělo vést ke spojování fragmentů informací o svém prostředí do smysluplných struktur a provádění mentálních operací. Důraz bude kladen na rozvoj usuzování, analýzy a řešení problémů.

 

B - Anglická konverzace (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 12

Již obsazeno: 12

Uzávěrka: 31. května 2025

Volitelný předmět Anglická konverzace se soustředí na rozvoj komunikativní kompetence v cizím jazyce. Jelikož jsou různé oblasti jazyka propojeny jedna s druhou, pracujeme mimo jiné i na rozšiřování slovní zásoby, rozvíjení znalostí gramatiky a poslechových dovedností.

Výuka je založena z velké části na pracovních listech, které se vždy týkají konkrétního tématu – podstatou tohoto listu bývá buďto čtení, poslech, nebo práce se slovní zásobou. Součástí každé hodiny je samozřejmě diskuse či skupinová práce, kdy jsou studenti motivováni k aktivnímu užívání cizího jazyka. Připravují se tak na chvíli, kdy bude potřeba komunikace v angličtině i mimo školní prostředí, kde už není prostor pro stydlivost a rozpaky – těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Mimo jiné se žáci mohou také seznámit s reáliemi anglicky mluvících zemí.

Předpokládanou vstupní jazykovou úrovní je přibližně A2, kdy uživatel jazyka rozumí větám a často používaným výrazům vztahujícím se k oblastem, které se ho/jí bezprostředně týkají (např. základní informace o něm/ní a jeho/její rodině, o nakupování, místopisu a zaměstnání). Dokáže komunikovat prostřednictvím jednoduchých a běžných úloh, jež vyžadují jednoduchou a přímou výměnu informací o známých a běžných skutečnostech. Uživatel jazyka umí jednoduchým způsobem popsat svou vlastní rodinu, bezprostřední okolí a záležitosti týkající se jeho/jejích nejnaléhavějších potřeb.

 

B - Finanční gramotnost (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 12

Již obsazeno: 12

Uzávěrka: 31. května 2025

Předmět rozvíjí praktické dovednosti v zacházení s penězi a pomáhá žákům lépe se orientovat ve světě financí. Žáci se naučí sestavit osobní rozpočet, pochopí principy spoření, půjček, investic i reklamací. Seznámí se s fungováním bankovních produktů, daní, pracovních výdělků a rizik finanční negramotnosti. Výuka je zaměřena na reálné situace a podporuje odpovědné rozhodování, kritické myšlení a orientaci v každodenním finančním životě.

 

B - Dějepisný seminář (pro budoucí 8. třídy)

Kapacita: 12

Již obsazeno: 7

Uzávěrka: 31. května 2025

Dějepisný seminář je volitelný předmět určený žákům 8. ročníku, kteří se chtějí hlouběji věnovat historii. Výuka je zaměřena na rozvoj kritického myšlení, práci s historickými prameny, časopisy a audiovizuálními materiály. Součástí semináře jsou žákovské projekty, prezentace, volba témat dle zájmu žáků, exkurze a případné besedy s pamětníky. 

 

A - Vaření (pro budoucí 9. třídy)

Kapacita: 15

Již obsazeno: 10

Uzávěrka: 31. května 2025

  • vést hodiny vaření atraktivně a inovativně tak, aby byli aktivně zapojeni všichni žáci/kyně, aby docházelo k rozvoji klíčových kompetencí a současně aby připravované pokrmy byly v souladu se zásadami zdravé výživy, s důrazem na vaření ze základních přirozených potravin
  • v rámci hodin budou žáci pracovat samostatně v několika skupinách, jež budou mít různou náplň činnosti, a budou plnit zadané úkoly dle připravených pracovních listů (vypracované společně)
  • na závěr každého bloku proběhne společná degustace připravených pokrmů a prezentace výsledků práce ostatních skupin.
 

A - Příprava na testy (pro budoucí 9. třídy)

Kapacita: 64

Již obsazeno: 58

Uzávěrka: 31. května 2025

V předmětu Příprava na testy budou žáci zkušebně vyplňovat testy z přijímacích zkoušek z předchozích let. Učitel jim pomůže nastavit si strategii postupu řešení a vytvoří atmosféru obdobnou té, která bude u přijímacích zkoušek (ticho, časově vymezený rámec a stejné povolené pomůcky). Na konci dvouhodinovky bude test vyhodnocen a výsledky bude  učitel zapisovat do tabulky, aby měli žáci možnost sledovat svoje pokroky.

 

B - Anglická konverzace (pro budoucí 9. třídy)

Kapacita: 15

Již obsazeno: 15

Uzávěrka: 31. května 2025

S rodilým mluvčím, předpokládá se pokročilá znalost AJ (A2)
 

B - Konstruktivistická matematika (pro budoucí 9. třídy)

Kapacita: 28

Již obsazeno: 28

Uzávěrka: 31. května 2025

Žáci se budou učit řešit problémy ze života, tvořivě myslet, pracovat ve skupinách a to vše s menším množstvím teorie a drilu. Ve větší míře budou manipulovat s předměty (pomůckami), využívat her. To vše by mělo vést ke spojování fragmentů informací o svém prostředí do smysluplných struktur a provádění mentálních operací. Důraz bude kladen na rozvoj usuzování, analýzy a řešení problémů.

 

B - Čtenářský klub (pro budoucí 9. třídy)

Kapacita: 28

Již obsazeno: 12

Uzávěrka: 31. května 2025

Čtenářský klub se soustřeďuje na čtení pro radost a zábavu, rozšiřuje dětem rámec čtení a zvyšuje jejich schopnosti, zlepšuje jejich čtenářské dovednosti, vychovává oddané, nadšené čtenáře na celý život, motivuje čtenáře, pomáhá vytvářet kulturu čtení ve školách a jiných zařízeních, podporuje pozitivní obraz čtení a knihoven, povzbuzuje představivost, svobodné myšlení, reflexi a seberealizaci, mění vnímání čtení jako samotářské či dokonce „podivínské zábavy“ na společenskou a populární činnost, které si můžeme užívat s ostatními.

Žáci se zároveň v rámci předmětu učí základy toho, jak se s uměleckým textem pracuje na střední škole. Obohacují své znalosti týkající se dějin literatury (tzn. dobového kontextu, němž byl daný text vytvořen) a také si fixují pojmy ze základů literární teorie.

 

Německý jazyk pro 7. ročník (letošní 6.)

Kapacita: 40

Již obsazeno: 29

Uzávěrka: 31. května 2025

 

Španělský jazyk pro 7. ročník (letošní 6.)

Kapacita: 20

Již obsazeno: 20

Uzávěrka: 31. května 2025