Nově podle školního vzdělávacího programu

Nejvýznamnější změnou ve výuce ve školním roce 2007/2008 je zcela určitě zavedení školního vzdělávacího programu pro žáky 1. a 6. tříd. Tento dokument vytvářely školy na základě ministryní schváleného dokumentu z roku 2005.

Škola musí splnit společné obecné normy, ale je zde rovněž prostor pro specifikum každé školy – její zaměření, kterému se bude nejvíce věnovat. Pro naši školu je prioritou především výuka českého jazyka a matematiky, kde jsme navýšili hodinové dotace. Vysoká úroveň jejich výuky je předpokladem pro studium na středních školách. Zvýšenou pozornost věnujeme i výuce anglického jazyka, kterou postupně doplníme o nabídku výuky německého a ruského jazyka. Neopomíjíme ani péči o žáky s SPU, kteří mohou být úspěšní zejména ve výchovách. I z tohoto důvodu dochází k zařazení předmětu pracovní výchova.

Celkově se jedná o změnu koncepce ve školství v souvislosti se změnami ve společnosti, na které musí škola reagovat, aby co nejlépe připravila žáky pro život. Podobnými změnami prošlo v minulých letech školství států EU.

Pro bližší představu uvádím cíle základního vzdělávání, jak je školám předepisuje Rámcový vzdělávací program.

  • umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní vzdělávání
  • podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů
  • vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci
  • rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci vlastní i druhých
  • připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a  zodpovědné osobnosti, uplatňovat svá práva a naplňovali své povinnosti
  • vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí a přírodě
  • učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně zodpovědný
  • vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi
  • pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastním životě a profesní orientaci

Nově nás zákon zavazuje k provádění autoevaluace školy. Autoevaluací se rozumí vyšší stupeň sebehodnocení. Výsledky slouží jako zpětná vazba pro korekci vlastní činnosti jako východisko pro další práci. Autoevaluace musí proběhnout již na úrovni samotných žáků. Tento proces musí být přiměřený věku žáka. Zatím se budou žáci zabývat hodnocením míry zvládnutí učiva, jak byli zvyklí.

Protože výstupem budou kompetence tak, jak je stanovilo MŠMT, a které úzce souvisí s osobností dítěte, nebude možné je v pravém slova smyslu hodnotit známkami. Žák bude společně s učitelem a Vámi rodiči sledovat, jak se mu daří tato kompetence během školní docházky rozvíjet.

Mgr. Věra Sklenářová
ředitelka školy

 

5. září 2007