Bohemian Rhapsody aneb „ Pojďme s dětmi do kina“.

Ve čtvrtek 7.2.2019 navštívila jedna z našich šestých tříd a třída devátá, a 11.2.2019 třídy 8. a 7.B velmi úspěšný i když pro některé poněkud kontroverzní film Bohemian Rhapsody. Film, který již několik týdnů trhá rekordy v návštěvnosti a díky němuž se v měsíci lednu zaplňovalo kladenské kino Hutník téměř k prasknutí.
Film, který nechal starší zavzpomínat na časy, kdy skupina Queen byla jednou z nejvýznamnějších kapel světové rockové scény, a mladým částečně poodhalil příběh geniálního umělce, hudebníka a zpěváka Fredieho Mercuryho, chlapce narozeného v Zanzibaru, který natolik miloval hudbu, že v cestě za svým snem, ze sebe vydal vše a také téměř vše ztratil. Film, který krom nádherné hudby ukazuje ,kterak
člověka může sláva posunovat kupředu, ale také vnitřně a morálně ničit, který se zabývá tématy vážnými, jako je sexuální promiskuita, drogy, AIDS, zrada, podlost, prospěchářství, ale také něčím tak úžasným, jako je obrovské pouto přátelství a lásky, poučení se z vlastních chyb, tolerance i odpuštění. O tomto všem, a ještě o mnoha dalších tématech mohli žáci po shlédnutí tohoto filmu přemýšlet a uvědomit si tak, že nic není na světě jen černobílé a každá lidská zkušenost má své světlé i své stinné stránky. Kino Hutník zařadilo tento hudební snímek do svého programu v dopoledních hodinách a pravděpodobně se počítalo s návštěvami z kladenských základních či středních škol, které by se v rámci hudební výchovy, ale i třeba výchovy občanské , mohly uskutečnit. Málokterá ze škol však měla tak odvážný nápad, vzít na tento film své žáky hromadně a tak si naše dvě třídy užívaly prostoru téměř prázdného kinosálu, což byl naprostý kontrast k představením v  odpoledních vysílacích časech, kdy v měsíci lednu opravdu nebylo kam se posadit.
To, zda si naši žáci odnesli z filmu to hlavní, zda se opravdu zamysleli nad tématy, kterých se film dotýkal si ověřovali jak třídní učitelé, tak i učitelé hudební výchovy, kteří v následujících dnech s dětmi o filmu hodně hovořili, a jako zpětnou vazbu nakonec děti vyplnily připravený dotazník, který ukázal, do jaké míry byla tato neobvyklá školní akce brána dětmi jako zábava a jakou měrou se nad filmem opravdu zamyslely.
Některé názory dětí nás překvapily velmi mile, některé trochu nemile, některé reakce jsme předvídali, některé ovšem nikoli, ať už se jednalo o reakce pozitivní nebo negativní. V každém případě byly názory dětí předmětem dalších diskuzí, a dalšího přemýšlení nad filmem a o to nám v prvé řadě šlo. Přimět děti, aby vnímaly umění a příběhy i přesto, že se tváří jen jako obyčejná zábava v širším kontextu, v
souvislostech, a zamyslely se i nad tím, do jaké míry mohou takovým snímkům věřit, a co vše si z takové akce mohou, krom toho pověstného „ulití se ze školy“ odnést. Akci bych vcelku hodnotila velmi pozitivně, s dětmi budeme sice muset zopakovat pravidla slušného chování na veřejnosti a ve veřejných prostorách, ale doufáme, že se nám naskytnou ještě další podobné příležitosti, jak společně poznávat a prozkoumávat vcelku těžce uchopitelná témata pomocí umění, hudby, poezie, kinematografie a umělecké fenomenality a poznávat i naše školní děti i za jiných než čistě výukových okolností.
Kateřina Stašková

 

13. února 2019