Vědomostní soutěž prvňáků

Zjišťovat schopnosti a vědomosti dětí lze mnoha způsoby. Zkoušením, testy atd. přitom výsledky testů nemusí být vždy objektivní a ke zjištění skutečných schopností žáků je třeba kombinovat několik metod souběžně - test, pozorování, rozhovor atd. Stres je však průvodním jevem takového zjišťování, proto jsme se rozhodly ověřit vědomosti prvňáků méně obvyklým způsobem.

Ve čtvrtek 31. 5. jsme pro naše děti připravily soutěž, děti si při ní mohly ověřit své schopnosti a vědomosti, které získaly během prvního roku školní docházky. Poznávaly zvířata, rostliny, části lidského těla, řadily dny v týdnu, měsíce v roce, tvořily slova s písmenky, řešily logické úlohy i rébusy. Za každý dobře vyřešený úkol dostaly symbolické peníze, za které si mohly nakoupit drobné předměty (sešity, tužky, pastelky, omalovánky atd.) v našem malém obchůdku.

Takto jsme zadaly úkoly způsobem, který rozvíjel tvořivost, potlačil negativní emoce – strach z chyby, posměchu, špatné známky. Ne vždy můžeme takový způsob použít, ale je to určitě zpestření výuky a podpora tvůrčích schopností dětí. Děti při hře pocítily určitou míru svobody, která je nezbytnou podmínkou tvořivosti. 

Blanka Havelková

Michaela Ludvíková

 

1. června 2007