Čtenářská gramotnost

Čtení všech dobrých knih je jako rozhovor s nejvzácnějšími lidmi minulých staletí.

René Descartes

Různé výzkumy odhalily nedostatky českých žáků ve čtecí gramotnosti. Zájem o čtení v současné počítačové době klesá. Kvalitní čtení má význam nejen při čtení samotném, ale lépe buduje argumenty a písemně se žák lépe prezentuje. Dobré čtení vyžaduje trénink a snahu. Zájem o čtení formuje především rodinné prostředí.  Metody čtení jsou různé, od analyticko-syntetické, přes genetické a splývavé čtení až po syntopické. V minulosti byl kladen důraz na techniku, rychlost a správnost. Dnes je nejdůležitější umět textu porozumět, pracovat s ním, funkčně ho využívat. Je nutné vést děti k radosti z četby a ke čtenářství.

Před Velikonocemi děti z druhé A a B soutěžily v recitaci a krásném čtení. Celkem se přihlásilo 14 dětí.

Velkou snahu a zdolání trémy porota ohodnotila body, a pak i diplomy a věcnými dárky. Co je však nejdůležitější?

To, že se děti připravovaly a účastnily.

I to je možná vklad pro budoucí čtenářskou gramotnost. Určite budeme v těchto soutěžích pokračovat, protože: "Bránou k vědění je čtení."

L. Nová

 

10. dubna 2007