Velikonoční „kloboukování“ ve 2.A

Ráno s dětmi vtrhlo do třídy jaro. Děti ho přinesly na svých velikonočních kloboucích. Každý klobouk byl originál. Děti, maminky i babičky zapojily fantazii a vytvořily nádherná jarní díla. Někomu sedělo na klobouku kuře, jiný tam měl celou otep slámy, květiny, ptáčky, motýly,... vše, co k jaru patří. Jarně naladěni jsme se pustili do velikonočních výrobků. V rámci komunitní školy se k nám přidaly i maminky a babičky, dokonce dorazil i tatínek. Všichni pracovali v centrech aktivit, kde si vytvořili čtyři velikonoční výrobky.

Celý den navazoval na předchozí vyprávění o Velikonocích. Děti se dozvěděly něco o tom, proč se Velikonoce slaví. Četli jsme příběhy z Bible, prohlíželi si obrázky na internetu a zjišťovali jsme, že Velikonoce nejsou jen pohanské svátky. Pro většinu Čechů zůstávají Velikonoce původními pohanskými svátky jara a plodnosti, které slavili už staří Slované a Germáni. Jsou oslavou jarní rovnodennosti (slunovratu), zániku zimy a vítáním jara, kdy se země probouzí k životu. Děti se z Bible dozvěděly i podrobnosti o tom, proč svátky slaví křesťané.Velikonoce jsou slavností vzkříšení a zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Jsou nejvýznamnějším svátkem křesťanské církve a patří k nejstarším svátkům vůbec.

Na závěr naší velikonoční dílny děti představily své klobouky. Každý klobouk dostal jméno, které mu jeho majitel vymyslel podle toho, co klobouk připomínal. Některá jména byla neotřelá - Zahrádka, Vajíčkovník, Statek, Ptáček, Mexičan, Jetofuk, Nevím, Sluníčkovník, Věncour, Sluníčková krása,... Děti vyprávěly, jak klobouk vyráběly, co dělala maminka, babička, kdo vymyslel ozdoby,.... Na závěr celých dílen a našeho kloboukování si děti zatančily a zazpívaly.

Někdo by mohl říci, že jsme si celý den jen hráli, ale to by se mýlil. Děti při práci učily a plnily klíčové kompetence.
Vyrábění - kompetence pracovní
• používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení
• využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech
- kompetence sociální a personální
• účinně spolupracuje ve skupině
• podílí se na vytváření příjemné atmosféry v týmu

Představení klobouků – kompetence komunikativní
• formuluje a vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu
• naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim
Dílny už se staly v naší třídě tradicí. Pravidelně se i s některými rodiči scházíme o Vánocích a Velikonocích. V nejbližší době se opět sejdeme a budeme pracovat na výrobě kostýmů, ve kterých budou děti vystupovat při oslavách výročí naší školy.

Dana Odvárková
učitelka 2.A

 

19. dubna 2011