V 1. A jsme slavili a měli jsme co

Je polovina ledna a my už jsme přečetli první „opravdickou“ knihu. Četli jsme ji společně a občas kousek za úkol. 15. ledna jsme mohli oslavit náš úspěch. Děti dostaly diplomy, s rodiči jsem se domluvila a oni za odměnu každému koupili knihu, do které jsem napsala věnování. Jedna maminka nám upekla nádherný a dobrý dort ve tvaru knihy. Tak jsme svou první knihu nejen přečetli, ale i snědli. Každý prvňáček si také už přinesl do školy veliký sešit v tvrdých deskách – čtenářský deník. Deník už má první zápis s obrázkem. Jistě se ptáte, jak je možné, že v lednu mají děti přečtenou knihu i zápis ve čtenářském deníku? Je to možné díky genetické metodě čtení. Co to je?

V letošní první třídě jsem se po dlouhém studiu, konzultacích a čtení různých odborných publikací, rozhodla vyučovat čtení podle této metody. Ráda bych vás seznámila se svými poznatky, pocity a postřehy. Nejdříve ten pro mě nejdůležitější – jsem nadšená já i děti. Nejdříve to bylo hodně těžké a byla jsem trošku rozpačitá.

Výuka začíná sluchovou analýzou a to byl kámen úrazu. Hodně dětí to prostě neslyšelo. Po písmenkách jsem říkala P-Á-J-A a jako odpověď jsem slyšela – ČAJ. Po pár dnech se to začalo rychle měnit. Děti se strašně snažily a rodiče doma hojně pomáhali. Hráli jsme spoustu her, a protože děti rády soutěží, byla snaha a výsledky rychle vidět. Sluchová analýza i syntéza už nebyl žádný problém. Děti nadchlo, že mi mohou psát dopisy, číst si Čtyřlístek i jiné časopisy. Někdo si velmi rychle troufl i na knihy psané velkými tiskacími písmeny. Hned po Vánocích jsme udělali transfer malých písmen a to bylo úplně bez problémů. Během dvou dnů začaly děti číst veškeré texty.

Co je na této metodě pro mě hodně důležité? Vyučuji podle výukové metody „Začít spolu“. Děti pracují v centrech - čtení, psaní, matematiky, věd a ateliéru. Do těchto center dostávají pracovní listy a pokyny, co mají dělat. Vždy se v první třídě najde několik dětí, které umí číst a tyto děti četly svým spolužákům pokyny, od listopadu už si tyto informace, čte každý žáček sám. Výuka v programu „Začít spolu“ podporuje samostatnost, spolupráci, orientaci v textu, čtenářskou gramotnost, ... a genetická metoda čtení vše výborně doplní. Jako jeden ze záporů této metody se uvádí nepěkné psaní psacím písmem a ani tento zápor nemohu potvrdit, protože děti píší velmi pěkně. Během čtyř měsíců, kdy děti psaly tiskacími písmeny, si uvolnily ruku a nyní s psaním nemají problémy. K metodě analyticko-syntetické už bych se vracela jen velmi nerada.

Co to je genetická metoda čtení

Ačkoli se s touto metodou nevyučuje ve všech školách, nejedná se o metodu novou, základy této metody byly položeny již v roce 1913 v tehdy velice moderní a populární čítance Poupata (Josef Kožíšek), moderní metodiku této metody zpracovává od roku 1995 PhDr. Jarmila Vágnerová, Csc., autorka souboru učebnic a pracovních listů.

Neslabikuje se jako u klasické – analyticko-syntetické metody, ale děti sestavují z jednotlivých písmen rovnou celé slovo. Tato metoda je pro děti přirozená, některé děti se tímto způsobem pokoušejí samy číst už v předškolním věku. Pozorují velká tiskací písmena v názvech obchodů, nadpisy v novinách a časopisech a skládají je po hláskách rovnou do slov.

Postup výuky čtení

Děti čtou:
P-Á-J-A = PÁJA

Analyticko – syntetický metoda:
P-Á =PÁ J-A=JA PÁ a JA = PÁJA

Odkazy:
http://www.detskestranky.cz/clanek/1256-geneticka_metoda_cteni.htm

Dana Odvárková
Učitelka 1.A

 

18. ledna 2010