Seminář Rozumíme penězům

„Rozumíme penězům“, to byl název semináře, který všichni pedagogové naší školy absolvovali v pátek 20. března 2009.

Nebylo to poprvé, co jsme se s tímto tématem setkali. Již před dvěma lety se naše škola zapojila do pilotního projektu se stejným názvem. Možná někoho napadne otázka co je na penězích k „nerozumění“, vždyť je všichni denně používáme, víme, jak těžce se vydělávají a lehce utrácejí.

A jsme u podstaty problému. Termín peníze a nakládání s nimi má mnohem hlubší obsah. Stačí si připomenout například slova burza, bankovní produkty, hypotéky, rychlé půjčky, úvěry, leasingy, RPSN, úroková sazba, kontokorent, platební karty atd. Mnozí z nás se s těmito pojmy setkávají poprvé a někdy v naléhavém případě a bez zkušeností podlehnou svodům reklamy a mohou se tak dostat do těžkých životních situací, které často končí exekucí.

Na tuto skutečnost reagovalo již v roce 2004 MŠMT a doporučilo školám zařadit toto téma do školních vzdělávacích programů. Doporučení je jedna věc a realizace druhá. Protože se jedná o téma poměrně obtížné je nutné vytvořit metodiku, podle které bude škola pracovat.

První zkušenosti ukázaly, kde jsou obtížná místa, které informace žáci příjímají, ve které třídě a hledala se i nejvhodnější výuková metoda. Protože jsme u této problematiky byli od samého počátku, vyzkoučeli jsme si téma realizovat formou projektu i zařazováním do hodin OV, RV, Z, M, atd. Současná verze, se kterou jsme se seznámili, je upravena podle připomínek pilotních škol. Podle našich vlastních zkušeností je uchopitelná formou projektů, které budou probíhat v každé třídě, přizpůsobené věku a zkušenostem žáků.

Nicméně dále se budeme v projektu školit a informace pak přenášet do naší školy a přizpůsovat je našim podmínkám. Velmi cenné jsou i informace kolegů z jiných škol a spolupráce s nimi. Někdy potěší jenom zjištění, že obdobné problémy jako fluktuace pedagogů, nedostatek pomůcek, nepochopení rodičů žáků, nedostatečné ohodnocení práce a další problémy netrápí jen nás, ale i další školy.

Co dodat závěrem? Optimismus školitelů a velká pozitivní odezva našich, zejména nových a mladých pedagogů i jejich aktivní přístup k problému je předpokladem pro další smysluplnou práci. Velmi nás potěšilo i závěrečné hodnocení školitelů, kteří nešetřili chválou na náš omlaďující se a kvalitní pedagogický sbor i týmovou spolupráci, která se při semináři projevila.

Mgr. Věra Sklenářová, ředitelka školy

 

22. března 2009