Deset nej našeho regionu

Náplní projektového dne je zpracovat zadané téma za použití různých zdrojů a prostředků ICT při využití kreativního potenciálu žáků. Cílem projektu je, aby se žáci naučili tvůrčím způsobem pracovat s informacemi samostatně i v týmu, procvičili si získané vědomosti a dovednosti, propojili a prohloubili si poznatky z různých předmětů, rozvinuli komunikační schopnosti, naučili se dovést práci do úspěšného konce včetně obhajoby. Projektový den představuje netradiční formu výuky, kdy žáci 1. - 9. tříd ve čtyřhodinovém a pětihodinovém bloku, v rámci různých výukových předmětů vypracovávají učební projekty. Nyní jsme se zaměřili přímo na náš region, ve kterém žijeme. Děti z 1. stupně se zabývaly kulturními památkami jako Starý hrad, zámek Buštěhrad, Budeč, Okoř, místní knihovna. Žáci 2. stupně poznávali širší region Lidice, důl Mayrau, železárny Poldi, sportovní areály Kladno a podrobněji město Buštěhrad. Projektovému dni předcházely exkurze do jednotlivých míst, kdy každý vyučující se svojí třídou navštívili vybranou lokalitu.

Projektové dny jsou pro žáky přínosné z hlediska rozvoje jejich samostatnosti i schopnosti spolupráce, objektivnějšího sebehodnocení, ovlivnění postojů, pestřejší komunikace, zlepšení skupinového klima, posílení sociální gramotnosti žáků, snížení počtu neúspěšných žáků. Nejen že si prohlubují a upevňují znalosti, ale učí se na praktických úkolech vyhledávat informace, třídit data na důležitá a nedůležitá. Musí samostatně pracovat, promýšlet vlastní postupy práce i návaznost na spolužáky. Během projektového dne si osvojují roli experimentátora, hledače, umělce, odborníka, komentátora, obhájce, soudce, rádce, uznávané osobnosti. Závěrem žáci výsledky své práce odprezentovali všem žákům školy, vytvořili portfolia a využili chodby školy jako „galerie“, které jsou významnou možností prezentace a jejich další motivace.

Mgr. L. Vošmiková

 

23. března 2008