ŠVP MŠ Buštěhrad: Charakteristika školního vzdělávacího programu
Charakteristika školního vzdělávacího programu
Školní vzdělávací program pod názvem Dětský úsměv vychází z cílů a pěti oblastí vzdělávání Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Oblasti vzdělávání jsou konkretizované v tématických blocích motivovaných ročnimi obdobími. Tématické integrované bloky mohou učitelky dále podle situace a úrovně jednotlivých tříd upravovat a rozvíjet, případně doplňovat pro práci s danou skupinou dětí.
Hlavním cílem našeho programu je předávat a zprostředkovat dětem základní životní zkušenosti v přirozeném prostředí skupiny vrstevníků cestou hry, výchovy a vzdělávání založeném na principu uspokojování potřeb a zájmů. Snažíme s e probouzet v dětech aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat nové poznatky i odvahu ukázat, co už umí a dokáží. Vztváříme takové prostředí, kde převládá jistota, vzájemná tolerance, úcta k druhému a radost ze všech činností, což dětem umožňuje prožívat aktivní a šťastné dětství. Velký důraz klademe na kamarádství a vzájemnou pomoc a také na stejné šance pro všechny. Smyslem programu je podporovat tělesné a duševní zdraví dětí, rozvíjet samostatnost, zdravé sebevědomí, komunikativnost a tvořivost dětí tak, aby v době kdy opouštějí mateřskou školu dosáhly úrovně rozvoje a výsledků učení, které optimálně odpovídají jejich osobním schopnostem a možnostem.
Metody a formy vzdělávání, kterými se snažíme dosahovat stanovených cílů:
1. zajistit dětem prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jejich všestrannému rozvoji - metoda příkladu, vysvětlení a poučení, cvičení a navykání, hodnocení, stimulační - pochvala, odměna, inhibiční - upozorňuje na chybné výsledky nebo záporné projevy
2. uplatňovat metody prožitkového a kooperačního učení hrou ( možnost vytváření schopností tvůrčí spolupráce ), vzužívat spontánního sociálního učení ( učení nápodobou )
3. respektovat individuální potřeby a možnosti dětí, včetně vzdělávacích potřeb specifických
4. upřednosttňovat příjemné pocity dětí, respektovat práva dětí
5. zajistit dětem co možná největší kontakt s přírodou
6. podporovat dětskou kresbu jako přirozený a nepostradatelný projev ve vývoji dítěte
7. pravidelně zařazovat aktivity podporující rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti jako základ pro další učení
8. zařazování prvků polytechnické dovednosti
Cíle vzdělávání:
Dlouhodobé v pojetí Rámcového vzdělávacího programu:
1. rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení ( během všech činností a aktivit )
2. osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost, které mu usnadnízařazení do společnosti
3. získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost ( dítě musí mít vždy dostatek příležitosti projevit se a seberealizovat, uplatňovat své potřeby )
Střednědobé v pojetí Školního vzdělávacího programu:
1. učit se s chutí ( u mladších spontánní učení, učení nápodobou, starší děti vést k soustředěnosti, schopnosti dokončit danou činnost, ale i možnost v započaté činnosti pokračovat )
2. rozvíjet postoje k sobě samému, nebát se chybovat, experimentovat, nacházet pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale i za snahu
3. dokázat vyjadřovat, sdělovat prožitky, pocity, nálady různými prostředky, rozvíjet přirozenou potřebu dětí komunikovat
4. nést odpovědnost za své chování a jednání, samostatně se rozhodovat, dokázat se prosadit, ale i podřídit, umět rozeznat nebezpečpečné situace
5. žít v souladu s lidskými hodnotami a normami, chovat se ohleduplně a šetrně vůči okolnímu prostředí a přírodě
Pro následující období se zaměříme na tyto cíle:
1. rozvíjet a posilovat logopedickou prevenci, jazykovou úroveň
2. rozvíjet základdy předčtenářské, čtenářské gramotnosti
3. rozvíjet základy předmatematické gramotnosti
4. vést děti k zdravému životnímu stylu
5. rozvíjet polytechnickou dovednost
6. potlačovat dětskou agresivitu, podporovat kladné mezidětské a mezilidské vztahy
7. podporovat individuální potřeby dětí
Básnička -
Pojďte kluci, holčičky,
spěchejte do školičky.
Čekají vás zvířátka,
už začíná pohádka.
Budeme tu spolu rádi,
vždyť jsme všichni kamarádi!
- nás prostřednictvím zvířátek ( tak jsou pojmenované jednotlivé třídy - Berušky, Žabky, Zajíčkové, Krtečkové a Medvíďata ) zve do naší mateřské školy a uvede do našeho vzdělávacího programu Dětský úsměv.
Program je rozpracován do integrovaných bloků nabízejících dětem poznatky v přirozených souvislostech a vazbách. Každý blok má svůj záměr, jsou v něm stanoveny klíčové kompetence, cíle z jednotlivých oblastí a vzdělávací nabídka.
Jednotlivé bloky rozpracovávají učitelky do činností ve svých třídních programech. Časový plán integrovaných bloků není přesně daný, je v propojení se střídáním ročních období a příležitostí během roku. Východiskem pro třídní programy jsou integrované bloky školního vzdělávacího programu, které jsou dále rozpracovány, jsou volena podtémata a jednotlivé činnosti. Je to plán pedagoga, který je dotvářen podle podmínek a potřeb dětí.
Ve všech třídách jsou v plánování sledovány dílčí cíle RVP. Učitelky provádějí vždy po ukončení práce s jednotlivým blokem hodnocení.